• تاریخ : ۶ام شهریور ۱۳۹۶
  • موضوع : نیوز

به گفته خبرنگار مهر، سید محمد بطحایی شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه سند تحول بنیادین مسیر تحول وزارت آموزش‌ و پرورش را ترسیم کرده هست، گفت: سند تحول بنیادین برخلاف بعضی از اسناد بالادستی کاملا عملیاتی هست. هر فردی در مسند وزارت آموزش و پرورش هست با استفاده از این سند می‌تواند برنامه‌های خود را تنظیم کند.

وی افزود: بنده نیز برنامه‌های خود را مطابق سند تحول بنیادین طراحی کرده ام که ناظر بر دوبخش هست. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بخش های برنامه های خود گفت: بخش اول باعث تحول در متن و محتوای آموزشی و پرورشی می‌شود، آنچه در مدارس آموزش می‌دهیم با خواسته ما فاصله دارد و تکیه بر محفوظات و حافظه محوری هست. دانش‌آموزان با رتبه‌های بالا از نظر نمره فارغ التحصیل می‌شوند اما گاه در زندگی از حل کوچکترین مسائل ناتوان هستند.

وی ادامه داد: بخش دوم نیز مربوط به برنامه‌ها و روش اداره و مدیریت آموزش و پرورش هست که باید تغییر کند.

بطحایی با بیان اینکه زیرنظام برنامه درسی در سند تحول بنیادین، جزو اولین زیر نظام‌ها بوده هست، گفت: برنامه درس ملی چارچوب روشنی برای برنامه‌های درسی مبتنی بر سند تحول  طراحی کرده هست و لوازم مورد نیاز برای اجرا نیز در این زیرنظام آمده هست. 

وی افزود: بخشی از برنامه درس ملی را اجرا کرده‌ایم و امسال هم کتاب‌های درسی پایه یازدهم آماده و شهریور عرضه خواهد شد، اما همه مختصات درس ملی پیاده نشده هست.

به گفته ی وزیر آموزش و پرورش باید تحول در محتوا و متن برنامه درسی و کاهش تکیه بر محفوظات را طبق برنامه درس ملی پیگیری شود.

بطحایی تصریح کرد: چهار مقطع سه ساله در برنامه درس ملی تصویب شده هست. براساس آن دانش‌آموز سه سال نخست دوره ابتدایی را با یک معلم می‌گذراند این روش در بعضی مدارس اجرا شد اما به دلیل نبود امکانات در بعضی دیگر اجرا نشده هست.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه بر رتبه بندی معلمان تاکید دارد، گفت: این برنامه تکلیفی بر دوش دولت و وزارتخانه نهاده هست.

بطحایی ادامه داد: زیربنای رتبه بندی نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای هست. باید ابتدا آن را تعریف و مستقر کنیم که پیش نیازهایی لازم دارد.

وی با بیان اینکه پیش نویس نظام سنجش و صلاحیت حرفه ای در دوره دانش آشتیانی تهیه شده هست بیان کرد:  امیدوارم با توجه به تأکیدات قانون و پیگیری نمایندگان مجلس در ماه‌های آینده پیش نویس را نهایی و در قالب لایحه به مجلس ارسال کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امیدوارم این لایحه بتواند التزام میان صلاحیت‌های حرفه‌ای و نظام پرداخت را ایجاد کند و اگر این التزام نباشد نیروی انسانی انگیزه  لازم را نخواهد داشت. به نظر نمی رسد از لحاظ منابع مالی دچار مشکل شویم. دولت نیز به شدت بر آن تاکید دارد و اگر در موعد مقرر پیش نویس را آماده شود ممکن هست از سال آینده بتوانیم رتبه بندی را به تدریج مستقر کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین با اشاره به عدم علاقه دانش آموزان به مدرسه گفت: مدرسه زمانی مطلوب هست که تجهیرات استاندارد و نیروی انسانی با انگیزه داشته باشد. دانش آموزان و اولیا، مخاطبان آموزش‌وپرورش هستند که در بعضی مواقع از کیفیت کار ما راضی نیستند.

وی ادامه داد: در زمان ثبت‌نام مدارس هم انتقادهایی دارند، جمع این دو مولفه، نظام تضمین کیفیت هست که از برنامه‌های ما در چهار سال آینده هست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدارس دولتی دارای نظام تضمین کیفیت شوند باید بتوانند در قبال امکانات ارائه شده پاسخگو باشند گفت: اگر این نظام طراحی و مستقر شود می‌تواند نقاط قوت و ضعف را مشخص شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امسال و سال آینده مشکلی برای پذیرش نیرو و تعادل جنسیتی نداریم. اما از سال بعد باید پذیرش‌ها متناسب با نیاز باشد. 

به گفته وزیر آموزش و پرورش سال آینده دوره فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش سه ساله می‌شود و به شدت به هنرآموز نیاز خواهیم داشت.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما